Blogs

Wat wil ik nou eigenlijk?

Ingezonden door: ha 1 May 2015

Irene werkt sinds een jaar bij een groeiend technisch bedrijf in het midden van het land. Haar functie is HR manager en ze krijgt de vraag of ze een coach wil zoeken voor een medewerker.

De problemen: De medewerker werkt al geruime tijd bij het bedrijf, heeft verschillende functies gedaan, is zelfs een paar jaar in het buitenland geweest. Hij is nu 3 jaar terug in Nederland en het loopt niet lekker. Zijn rol is niet duidelijk, hij werkt wel hard, maar weet niet of hij met goede dingen bezig is en nu was de beoordeling slecht uitgevallen. Irene heeft het advies gegeven om te kijken of coachen zou kunnen helpen. Tenslotte is de medewerker al lang in dienst en het bedrijf wil graag iets voor hem doen.

Ik ga in gesprek. Dat is een kennismakings/intakegesprek. Eerst maar eens een paar vragen over zijn functie en hoe die precies in elkaar zit. Het is me al snel duidelijk dat de pioniersrol waar hij - zo blijkt - in zit niet bij hem past. Maar ja, toen hij terugkwam in Nederland was dat de enige mogelijkheid was hem verteld.

De slechte beoordeling heeft alleen iets naar boven gehaald wat eerder nog niet zichtbaar was voor hem: hij weet eigenlijk niet zo goed wat zijn waarden zijn en waar hij goed in is. Laat staan dat hij kan beantwoorden hoe de toekomst er uit zou moeten zien. Bovendien durft hij niet na te denken over ontslag of switchen naar een ander bedrijf, want dat zou zijn zekerheid wegnemen.

Ik overleg de situatie met één van de loopbaancoaches uit mijn netwerk en vraag om een voorstel. Loopbaanbegeleiding is belangrijk, want helder krijgen wat hij kan en wil is weten of hij de juiste keuzes maakt.

Samen met de loopbaancoach en de medewerker maken we een praktisch plan. We gaan 3 maanden aan de slag en we weten precies welke vragen we beantwoord willen zien, zodat ook het bedrijf weet hoe de medewerker het beste ingezet kan worden. De regie over het eindresultaat blijft bij mij zodat het hele traject transparant blijft.

Het resultaat is verbluffend. De medewerker weet veel beter waar hij goed in is. Daarmee is ook het gesprek geopend binnen de organisatie. Dat leverde hem een functie op die precies bij hem past en waardoor hij weer met plezier naar zijn werk gaat.

Geschreven door Marja Davids