Blogs

Luisteren is zeg maar wel een dingetje

Frank belde me. Hij wilde graag kennismaken én informatie over hoe coaching hem zou kunnen helpen. Hij zat ergens mee, en kwam er niet echt uit. We spreken af om 10.00 uur in de ochtend op één van onze locaties. Ik kan me niet herinneren dat ik aan het begin überhaupt een vraag heb gesteld. Frank steekt meteen van wal. 

ha
4 Sep 2015

Duveltje uit een doosje

Sommige coachingstrajecten kennen verrassende wendingen. Zo werd ik een keer gevraagd door de directeur van een middelgrote organisatie om “te kijken” naar een talentvolle medewerkster. Hij vertelde dat hij haar op het oog had voor een managementfunctie. Dit had hij al met haar besproken, echter zij had wat weifelend gereageerd.

ha
26 Aug 2015

Wat zit er onder jouw wikkels?

Ik geniet altijd van een mooi ingepakt cadeau. Glanzend papier, een mooie strik ... Zonde om uit te pakken. Hoe anders is dat voor kinderen. Die kunnen niet wachten om het zorgvuldig door jou uitgekozen Mickey Mouse papier eraf te scheuren - nieuwsgierig als ze zijn naar de inhoud.

ha
2 Jul 2015

Kort krachtig en met humor

Petra had wel eens van Kootsjhuys gehoord maar wat het nu was??? Als ik vertel dat professionele coaching voor het bedrijfsleven onze belangrijkste dienst is, zegt ze dat ze toch goed zit, want ze zoekt iemand die haar en haar collega's kan leren coachen.

ha
1 May 2015

Onderaan beginnen is ook weten waar je niet wilt eindigen - deel 1

Jolanda werkt bij de overheid. Ze heeft een concrete coachvraag . Ze raakt steeds verzeild in onmogelijke gesprekken. Ze heeft het hart op de tong, zegt graag waar het op staat en bij voorkeur direct bij binnenkomst. Ze werkt nu in een politiek georiënteerde omgeving en haar manier van communiceren wordt hier niet zo goed ontvangen.

ha
1 May 2015

Afhaken is een bijdrage in vastlopen

Een zakelijke vriend brengt me in contact met Frits (niet zijn echte naam), een eigenaar/directeur van een technisch bedrijf dat opereert in een nichemarkt. Hij kan het niet langer aanzien hoe het water Frits tot de lippen stijgt, of ik hem eens wil bellen, is de vraag.Eigenlijk de omgekeerde weg, en tegen mijn gewoonte: ik vind dat mensen zelf het initiatief moeten nemen als ze hulp nodig hebben. Maar omdat ik groot vertrouwen heb in deze vriend, snap ik dat de nood kennelijk zeer hoog is en bel ik Frits.

ha
1 May 2015

Het team wordt de baas en de baas wordt de coach

Carolien is PA ( Personal Assistent) van Paul. Paul is manager van het klantenteam binnen zijn organisatie. Om er voor de klanten te zijn is het noodzakelijk om als team goed te communiceren. Juist dát gaat steeds mis.

ha
1 May 2015

Herken de manager

Het valt niet mee om het effect van een goede manager te meten. High performance-ondernemingen excelleren vaak door teamprestaties. De dramatische neergang van een bedrijf is veel vaker (en concreter) te wijten aan wanbeleid van één of twee mannen/vrouwen. Leiderschaps-expert Frank van Luijk schreef een boek over die compleet gestoorde gekken die het tot directeur hebben geschopt en daarna volledig ontsporen.

ha
1 May 2015

Ook met slecht nieuws een goede baas!

Kees runt sinds een jaar of vijf de winkel. Niet zomaar een winkel maar al 60 jaar een familiebedrijf. Hij voelt zich verantwoordelijk. Het zijn zware tijden. Mensen die bij hem in dienst treden, zijn meteen onderdeel van deze 'familie' (of niet, maar dan zijn ze al snel weer weg ook).

admin
13 Apr 2015

Inzicht in communicatie

Beter communiceren

Transactionele Analyse, kortweg TA, is een praktische theorie over gedrag en communicatie. De modellen en begrippen zijn bruikbaar als je jezelf beter wilt begrijpen en effectiever wilt omgaan en communiceren met anderen. Het basismodel zijn de drie gestapelde bollen. Deze staan voor de drie posities van waaruit we kunnen reageren.

ha
13 Apr 2014